
Dat het station zou sluiten is niet geheel onverwacht: de automaat was er al een tijdje - buiten in de drop - en de deuren van de wachtzaal waren al vaker gesloten. Andere stations zijn ons voorgegaan, in België zowel als in de buurlanden. Maar de snelheid waarmee de definitieve beslissing werd genomen, heeft iedereen verrast.
'En wat nu? Wat brengt de toekomst voor ons oud station? ' vraagt Groen Asse zich af. Het is robuust gebouwd naar de normen en in een stijl van een vroegere tijd maar het is reeds decennia lang een baken in de gemeente: een trefplaats op de kruising tussen spoor en weg.
Sommige oude stations zijn prachtig gerestaureerd en hebben een tweede leven gekregen, waarbij vaak de verwarmde wachtruimte voor de reiziger behouden blijft. Op de gemeenteraad van 15 juni ll. heeft Groen-raadslid Edward Van Keer gepleit voor het behoud en de opwaardering van de stationsruimte voor lokale dienstverlening met een "treinpunt", vergelijkbaar met de postpunten.
Binnenkort vindt er een overleg plaats tussen de gemeente, de NMBS en de Groep Intro die de fietsenstalling beheert. We rekenen erop dat het gemeentebestuur dit ter harte neemt: deze uitgelezen plaats biedt veel opportuniteiten. Als deze benut worden verdient dit beslist een echt feestje.
Reacties
Aanmelden via
Facebook Twitter