
Groen vraagt dan ook om bij de geplande sociale koopwoningen aan de H. Hartlaan enkel de gebouwen te verkopen en niet de grond en een CLT op te richten.
Daarnaast vraagt Groen ook om alle garages te bundelen aan de ingang van het projectgebied. Zo kunnen de wegen in het gebied minder breed gemaakt worden én kan van bij aanvang autodelen gepromoot worden. Het project ligt immers op een boogscheut van bushalte, station en winkels. In combinatie met een (elektrische) fiets en fietskar wordt het aantal benodigde autoverplaatsingen al sterk ingeperkt. De dure aanschaf van een wagen kan gedeeld worden. En het uitzicht binnen het projectgebied zal niet nodeloos door auto's ingepalmd worden en zal zeer kindvriendelijk zijn.
Voor Groen is het ook een evidentie dat alle woningen zoveel mogelijk geconcentreerd worden. Er moeten dan minder wegen binnen het projectgebied aangelegd worden en ook minder riolering. Dat scheelt een pak op de investeringskosten. Een bijkomend voordeel van het bundelen van woningen is ook dat het goedkoper wordt om er laagenergiewoningen of zelfs passiefwoningen van te maken. Bij losse woningen is er veel meer buitenoppervlak en lopen de kosten hiervoor hoger op.
Reacties
Aanmelden via
Facebook Twitter