Fiets- en wandelprotesttocht op 2/9 om verkeersellende op Brusselse ring anders op te lossen

30 Augustus 2018

Fiets- en wandelprotesttocht op 2/9 om verkeersellende op Brusselse ring anders op te lossen

Groen Vlaams-Brabant gaat niet akkoord met de vrijgeleide die de Vlaamse regering geeft voor de verbreding van de ring.  Daarom organiseert Groen Vlaams-Brabant op zondag 2 september een fietstocht en wandeling als oproep voor een ander beleid om de problemen van fijn stof, lawaai en files van de Brusselse ring op te lossen.   De verbreding van de Brusselse ring trekt al jaren de aandacht in de pers. De klassieke politieke partijen vertellen hierover een hoera-verhaal van vooruitgang, betere mobiliteit en dat mensen niet benadeeld zullen worden. “De ring maakt inherent deel uit het leven in de rand, en vormt uiteraard een belangrijke economische motor”, aldus Karel De Ridder, schepen te Dilbeek. “Maar de heraanleg van de ring zal jaren duren, véél geld kosten en veel extra hinder veroorzaken op de ring zelf en op de omliggende (sluip)wegen.” “Bovendien zal een nog bredere ring voor nog meer stilstand en nog meer gezondheidsproblemen zorgen”, zegt Edward van Keer, gemeenteraadslid te Asse. “Een bredere ring zal nog meer mensen aanzetten om de wagen te nemen. Fijn stof en lawaaihinder zullen daardoor nog verder toenemen. En binnen de kortste keren zal het op de verbrede ring ook weer filerijden zijn. Overal elders ter wereld waar men de ringen verbreedde in het verleden, stelde men dit telkens vast! Het is tijd om andere oplossingen te gebruiken die wél werken. Zoals het fietsbeleid van Kopenhagen, de stipte treinen uit Japan of het rekeningrijden van Stockholm en Londen.” Groen strijdt voor gezondere alternatieven. Als het van Groen afhangt, worden de files opgelost zonder een verbreding van de Brusselse ring. Groen wil van Vlaanderen een fietsland maken, waar niet zoals nu slechts 10% van alle verplaatsingen met de fiets wordt gemaakt, maar wel meer dan 25% zoals in Nederland. Groen wil in Vlaanderen en België het openbaar vervoer veel performanter en aangenamer maken zoals in Japan, zodat er veel meer mensen op die manier vervoerd kunnen worden. Groen zou dit alles combineren met maatregelen om carpoolen en autodelen aan te moedigen en met rekeningrijden om écht de files te laten verdwijnen. Wie écht met de auto de baan op moet, zal dan steeds vlot op zijn bestemming kunnen geraken. Fijn stof en geluidshinder zullen tegelijk afnemen. “Ook de Vlaamse overheid beseft dat er voor de eventuele aanvang van de werken dagelijks 40.000 wagens minder op de ring mogen rijden, om een nog groter mobiliteitsinfarct tijdens de werken te vermijden” vult Sarah Sneyers (lijsttrekster Provincie Groen Halle-Vilvoorde) aan. “Je kan dit enkel bereiken door éérst in de alternatieven te investeren waar ook Groen voor pleit, met de nadruk op éérst. In de huidige voorstellen zien we te veel tekortkomingen. Veel van deze “flankerende” maatregelen werden nog niet aangevat, laat staan afgewerkt. Als het van Groen afhangt, dan zijn deze “flankerende” maatregelen, de “hoofd”maatregelen en wordt hier veel meer in geïnvesteerd en aan voortgewerkt.”    Help mee actie te voeren voor een beleid dat écht het fijn stof en de files vermindert Op zondag 2 september vertrekt Groen vanaf het marktplein van Groot-Bijgaarden om 10u met de fiets richting het Hooghof in Zellik. Wie liever wandelt, vertrekt samen met Groen om 10.30u aan Zellik station en stapt mee richting Hooghof.   Op maandag 10 september organiseert GROEN een debat & info-avond over hetzelfde onderwerp in het CC van Strombeek-Bever. Een zestal specialisten geven toelichtingen bij de verschillende deelaspecten en mogelijke oplossingen van het grootste mobiliteitsinfarct van ons kleine land. Contact: Edward Van Keer, 0477 474802; Karel De Ridder, 0486 95 70 18; Sarah Sneyers 0476 256455